Ylöjärven kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mauri Heiskan puhe itsenäisyyspäivän juhlassa 6. joulukuuta 2022

“Arvoisat suomalaiset, hyvät kansalaiset – itsenäisen isänmaan juhlijat, kunnioitettavat sotaveteraanit, sotainvalidit, lotat – kaikki Suomen tekijät, kunnianarvoisa koko juhlayleisö.

Itsenäinen Suomi täyttää tänään 6. joulukuuta 105 vuotta.

Me suomalaiset vietämme Pohjolan helmeksikin kutsutun maamme itsenäisyyspäivää rauhan oloissa. Siniristiliput hulmuavat vapaan ja maailman yhden demokraattisimman valtion ja yhteiskunnan kunniaksi.

Tänään kansakunnallisesti tärkeänä päivänä tiedämme, että Puolustusvoimamme on valppaana ja toimintakykyisenä. Suomessa edes kaikkia kansalaisia koskettavana juhlapäivänä ei ole mahdollista se, mitä tapahtui 28. toukokuuta vuonna 1987 silloisessa Neuvostoliitossa ja Moskovassa: harrastajalentäjä Mathias Rust onnistui ohittamaan Neuvostoliiton ilmatilavalvonnan ja laskeutui maan pääkaupungin keskustaan.

Itsenäisyyspäivänämme kumarramme syvään ja sanomme sydämestämme arvostavat kiitokset kaikille niille miehille ja naisille, nuorukaisille sekä pojille ja tytöille, jotka ovat aikanaan puolustaneet rakastamansa maan itsenäisyyttä ja koskemattomuutta. Näillä ihmisillä on aina, kaikkina aikoina sija kansalaistemme sydämessä. He ovat kansakuntamme todellisia sankareita.

Näinä kuukausina kun sota on riehunut omassa maanosassamme Euroopassa, Ukrainassa, tiedämme miten viisaita, vastuullisia ja kaukonäköisiä Puolustusvoimiemme johdossa työskennelleet ammattilaiset ovat olleet viime vuosikymmenienkin ajan, kun maanpuolustusjärjestelmämme on pohjautunut vankkumattomasti yleiseen asevelvollisuuteen.

Tämäkään asia ei ole ollut itsestäänselvyys. Nyt tiedämme, että ajanmukainen armeija on Suomi-neidon luotettavin turvaaja ja puolustaja. Osoitan kiitokset kaikille henkilöille jotka palvelevat puolustusvoimissamme, jotka työskentelevät ulkoisen ja sisäisen turvallisuutemme takaamiseksi ja jotka ottavat vastaan kutsun astua asepalvelukseen ja osallistua kertausharjoituksiin.

Maamme on matkalla Pohjois-Atlantin puolustusliiton eli Naton jäseneksi. Jäsenyydelle on kansalaisiltamme harvinaisen voimakas valtakirja. Nato-tiellä on pidettävä kristallinkirkkaana oman maamme puolustuskyky ja ennen kaikkea kansalaistemme vahva puolustustahto.

Arvoisa juhlayleisö,

Me kaikki suomalaiset arvostamme pohjoisen maamme itsenäisyyttä ja haluamme osoittaa kunnioituksemme hyvinvointiyhteiskunnallemme, maalle jota pidetään koko maailmassa turvallisena ja vakaana. Lisäksi suomalaiset ovat tutkitusti maailman onnellisin kansa.

Me kaikki suomalaiset kunnioitamme myös jokaisen muun maan itsenäisyyttä. Siksi me olemme Venäjän hyökkäyssodan kohteena olevan Ukrainan valtion ja sen kymmenmiljoonaisen kansan tukena ja apuna. Erityisesti näissä epävakaissa oloissa ja käsittämättömissä henkisissä ja aineellisissa kärsimyksissä, korvaamattomissa menetyksissä, me osoitamme suurella ymmärryksellä myötätuntoa ukrainalaisille, niin heille rakkaassa kotimaassaan kuin kaikkialla maailmassa, minne he ovat paenneet sodan kauheuksia.

Ymmärrämme, ettei Ukrainaa eikä ukrainalaisia saa jättää missään tilanteessa yksin. Jokainen suomalainen, jokainen pirkanmaalainen, jokainen ylöjärveläinen voi tehdä heidän auttamisekseen osansa. Meillä suomalaisilla on omat kipumme ja haavamme toisesta maailmansodasta, me kykenemme asettumaan nyt sotatoimien alaisina olevien ihmisten asemaan.

Meidän suomalaisten on tuikitärkeää muistaa, että tällä hetkellä koko maailmassa on meneillään nelisenkymmentä konfliktia tai sotaa. Niiden aiheuttaman kärsimyksen määrä on mittaamaton. Lisäksi maailmassa on vitsauksena lukuisa määrä luonnonkatastrofeja jotka aiheuttavat nälänhätää ja jotka vaativat omat uhrinsa.

Rauhalle ja vakaudelle on valtava tilaus. Tämän äärettömän suuren tuskan äärellä meidän jokaisen on terveellistä muistaa ja ymmärtää: jokainen voi tavalla tai toisella olla rauhanrakentaja ja hyvän puolustaja.

Hyvät rouvat ja herrat,

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö saa kansalaisilta historiallisesti ainutlaatuisen vahvan tuen tehtävänsä hoidosta. Valtiomme päämiehenä on johtaja jonka taidot, viisaus ja vakaus luovat kansalaisten keskuuteen turvallisuuden tunnetta. Tänään me kaikki annamme vilpittömät ja kunnioittavat kiitoksemme presidentille, joka on vastuullisesti Suomen, suomalaisten ja suomalaisuuden asialla.

Tänä iltana pidettävissä Presidentinlinnan itsenäisyyspäivän juhlissa on teemana itseensä luottava Suomi. Miten aikaan sopiva teemavalinta onkaan.

Itseluottamushan tarkoittaa uskoa siihen, että suoriutuu tai selviytyy hyvin siitä mihin ryhtyy tai joutuu. Itseluottamusta on käsittää omat hyvät ja huonot puolensa. Itseluottamuksellinen ihminen osaa olla kiitollinen onnistumisistaan, mutta myös hyväksyä epäonnistumisensa.

Maailma jossa esimerkiksi informaatiosota ja hybridivaikuttaminen ovat jokapäiväisiä ongelmia, niin ihminen kuin mikä tahansa organisaatio tai taho tarvitsee vankkumatonta itseensä luottamista.

Presidentin viitoittama tie itseensä luottamisesta on ajankohtainen ja toteutuskelpoinen myös historiallisessa tilanteessa oleville kunnille. Kun sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisvastuu ja niiden mukana valtavat euromäärät lähtevät kunnilta pois, kunnat ovat vahvan itsehallintonsa maailmassa ratkaisevassa tienhaarassa. Meidän ylöjärveläistenkin on ratkaistava kauaskantoisesti, miten jatkossa rakennamme ensi tammikuussa 154 vuotta täyttävää kuntaamme. Olemmeko aidosti rohkeita – olemmeko edelläkävijöitä?

Presidentti Sauli Niinistö on sanonut hiljan, että ”kun ajat ovat vaikeita, kiitosta ja kunnioitusta on sitä suurempi syy osoittaa.” Nämäkin sanat antavat paljon ajattelemisen aihetta ja itsetutkistelun tärkeyttä.

Itsenäisyyspäivänä on oikea hetki muistuttaa myös vastuun tärkeydestä. Siitä miten kuntalainen, kansalainen tai kunta, kaupunki, yritys, järjestö, yhdistys tai mikä tahansa taho vaalii kanssaihmisten ja kanssatoimijoiden suvereniteettia, sananvapautta, mielipiteenvapautta, työtä – kaikkea tekemistä.

Arvoisat kuulijat,

Tänä päivänä muistelen omaa armeija-aikaani ja erityisesti valapäivää. Valatilaisuudessa lauloimme pontevasti Valalaulua:

Kuullos pyhä vala, kallis Suomenmaa:
Sinuun koskea ei väkivalta saa!

Sua suojelemme, verin varjelemme
Ollos huoleton, poikas valveil’ on!

Tämän valan haluan uusia joka päivä – se on minun osuuteni isänmaalleni.

Toivotan teille kaikille sisällökästä itsenäisyyspäivää: aitoa iloa isänmaasta ja äidinkielestä. Samalla toivotan teille rauhallista adventinaikaa ja levollista joulua.”

Kirjoitettu 6.12.2022