Ylöjärven kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mauri Heiskan juhlapuhe kansallisena veteraanipäivänä 27.4.2022

Ylöjärven kaupunki kutsui ylöjärveläiset sotaveteraanit, lotat, veteraanien lesket ja maanpuolustusjärjestöt kaupungintalolle kansallisen veteraanipäivän juhlalounaalle.

Ylöjärven kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mauri Heiskan (ps.) puhe kansallisena veteraanipäivänä 27.4.2022:

“Kunnioitetut sotiemme veteraanit, hyvät lotat, te sodan ja rauhantyön sankarit sekä muut juhlavieraat.

Kansallinen veteraanipäivä on arvokas perinne, jota vietettiin ensimmäisen kerran 27. huhtikuuta 1987 Lahdessa, osana Suomen itsenäisyyden 70-vuotisjuhlavuotta. Itse olen tuolloin ollut kuusivuotias. Tämä kunniakas päivä on myöskin maamme virallinen liputuspäivä.

Lapin sota ja samalla Suomen osuus toisessa maailmansodassa päättyi 27. huhtikuuta 1945, joka on jäänyt Suomen puolustusvoimien viimeiseksi sotapäiväksi. Silloin loputkin Saksan 20. vuoristoarmeijan sotilaista vetäytyi kello 13.30 mennessä Kilpisjärveltä Norjan puolelle rajaa.

Kansallista veteraanipäivää ei varsinaisesti vietetä voitonjuhlana, vaan sillä on kaatuneiden muistopäivääkin rauhallisempi luonne.

Hyvät sotiemme veteraanit ja lotat, olen kiitollinen, että voimme kokoontua jälleen yhteen tällaisena päivänä. Olemmehan kaksi vuotta joutuneet kaikki olemaan enemmän tai vähemmän eristyksissä, niin sanotusti vanhasta normaalista ja jokapäiväisistä rutiineistamme, kun koronapandemia on ollut keskuudessamme monilla eri varianteillaan.

Tänään Lappeenrannassa järjestettävässä valtakunnallisessa veteraanipäivän pääjuhlassa teemana on “Maa versoo uutta”. Teema kertoo meille toivosta ja tulevaisuudesta, mutta selväähän on, että ilman teidän ja edellisten sukupolvien uhrauksia meillä ei olisi tätä rakasta maatamme, joka yhdessä tekemällä aina versoaa meille tulevaisuutta ja toivoa.

Olemmehan nytkin koonneet joukot, tosin erilaisemmat sellaiset, koronapandemian aikana kun olemme olleet uuden vakavan haasteen edessä. Kuitenkin nyt meillä on tämän asian edessä toivoa paremmasta jälleen kun suojaustoiminnot ovat meitä kaikkia auttaneet kasvomaskeja pitämällä, rokotteita ottamalla ja hyvästä käsihygieniasta huolta pitämällä.

Huolimatta viruksen aiheuttamista vaikeuksista ja menetyksistä me olemme pysyneet toiminnassa. Tästä saammekin antaa suuren kiitoksen terveydenhuollon ammattilaisille ja monien muiden alojen ammattilaisille. Meidät suomalaisethan tunnetaan vakaana ja turvallisena maana maailmalla ja olemmehan monilla mittareilla olleet maailman onnellisinta kansaa.

Jotkut kuulijat muistavat toisaalta hyvin toisenlaisetkin ajat. Henkilöt jotka joutuivat tekemisiin sodan kanssa niin taisteluissa kuin kotirintamalla. Kaikki joutuivat osallistumaan omien voimavarojensa kautta usein ne ylittäen. Te sodan ajan ihmiset teitte meille nykyihmisille mahdollisuuden asua ja elää vapaassa ja itsenäisessä Suomessa. Sen velvollisuuden tunteen mikä teillä on vapaata isänmaatamme kohtaan, on omissa silmissäni mittaamattoman suuri.

Olen monesti miettinyt lottia ja heidän panostaan sota-aikana, miten moneen teistä oli. Miehet lähti rintamalle puolustamaan isänmaataan. Teistä nuorista naisista suurin osa jäi yksin kantamaan vastuun kotiin ja hoitamaan perheen, karjan, maatyöt sekä monet muut toimet. Lisäksi sodan jälkeen aloitte heti jälleenrakentamaan uutta yhteiskuntaa. Haluankin tuoda esiin asian joka ei ole yksin minun ajatukseni: sotaveteraanin leski on yhtä kuin suomalaisuuden symboli.

Palatakseni tämän päivän teemaan “Maa versoo uutta”, niin näen, että jatkossakin yhdessä tekemällä ja toisiimme luottaen voitamme vaikeudet kuin vaikeudet ja samalla aina luomme jotakin uutta.

Itse olen saanut kunnian osallistua tähän juhlapäivään Ylöjärven kaupunginhallituksen puheenjohtajan ominaisuudessa osaltani ensimmäistä kertaa ja voin täydestä sydämmestäni sanoa teille kaikille, että on suuri kunnia saada olla täällä teidän kanssanne tälläisenä päivänä ja tuskin tulen tätä päivänä ikinä unohtamaan. Suurta kiitollisuutta teille kaikille nöyrästi osoittaen Mauri Heiska.

Toivotankin Ylöjärven kaupungin ja itseni puolesta kaikille oikein hyvää kansallista veteraanipäivää sekä hyvää ja turvallista kesän odotusta.

Kiitos.”

Kuva: Pauliina Leikas