TIEDOTE: Perussuomalaiset esittää Ylöjärven kaupungin siirtymistä vetyteknologian kärkikunnaksi

TIEDOTE 7.3.2022
JULKAISUVAPAA

Ylöjärven Perussuomalaisten valtuustoryhmä jätti maanantaina 7.3.2022 Ylöjärven kaupunginvaltuustolle valtuustoaloitteen, jossa esitetään Ylöjärven kaupungin autonkannan asteittaista vaihtoa vetyä käyttäviin polttokennoautoihin.

Perussuomalaiset esittävät aloitteessaan myös koulutuskeskus Valon autoalan ammatillisen koulutuksen laajentamista vetykäyttöisien ajoneuvojen huoltoon ja korjaamiseen yhdessä Tredun kanssa. Polttoaineen saatavuuden varmistamiseksi soveltuvalle toimijalle kaupunki tarjoaisi Valon läheltä paikan jakelupisteelle vihreän vedyn myymiseen. Jakelupisteestä kaikkien vetyajoneuvojen käyttäjien olisi mahdollista ostaa polttoainetta. Myös ammattikoulun vetyautojen huolto- ja korjauspalveluja olisi kaikkien mahdollista käyttää.

– Tämä tukisi vahvasti yhdessä linjaamaamme HINKU-strategiaa ja nostaisi Ylöjärven vetyteknologian edelläkävijäksi Suomen kunnista, perussuomalaisten valtuustoryhmä linjaa.

Aloitteessa esitettyihin asioihin on tarjolla erilaisia hanketukia, koska energiatalous on yksi kärkiteemoista ja varsin tärkeässä asemassa tulevaisuudessa koko Euroopan laajuisesti. Teknologinen harppaus on mahdollista toteuttaa yritysten kanssa yhteistyössä. Siihen sisältyisi kaupungin osalta ajoneuvojen asteittainen vaihto vetykäyttöisiin polttokennoajoneuvoihin ja siihen liittyvän ammatillisen koulutuksen muodostaminen yhdessä Tredun kanssa.

– Tulevaisuudessa Ylöjärvi ja sitä ympäröivä Pirkanmaa olisi yrityksille vetykäyttöisen ajoneuvotekniikan ja siihen koulutetun henkilöstön vetovoimainen kuntakenttä, joka houkuttelisi eri alojen toimijoita. Meillä kehittyisi Ylöjärvellä vihreän vedyn teknologiasta, varastointiratkaisuista ja ajoneuvotekniikasta alan yritysten terävin kärki ja kehitys. Tämä keskittymä kokoaisi huomattavan määrän yrityksiä ja muodostaisi uusia työpaikkoja, koska vetytekniikka ja siihen liittyvät kaupalliset ratkaisut aina polttoaineen tekemisestä loppukäyttämiseen saakka on valtavan laaja yritystoiminnan sektori, jossa on paljon hyödynnettävää potentiaalia, valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Hannu Ruuska tiivistää.

– Pirkanmaa sekä muu Suomi on muuhun EU-alueeseen verrattaessa nyt takamatkalla, joka meidän täytyy kuroa umpeen. Muualla Euroopassa on ollut jo vuosia toimiva vedyn jakeluverkosto, vetyautojen toimivat markkinat ja huoltoverkosto.

Ollaan Ylöjärvellä edelläkävijöitä ja toteutetaan se mistä muualla haaveillaan, valtuustoryhmä summaa lopuksi.

Ylöjärven Perussuomalaisten valtuustoryhmä

Lisätiedot: