Perussuomalaiset talousarviossaan johdonmukaisesti turvallisen ja elinvoimaisen Ylöjärven puolella

TIEDOTE 6.11.2019
JULKAISUVAPAA

Ylöjärven kaupunginvaltuusto piti maanantaina 4.11. talousarviokokouksen, jossa päätettiin ensi vuoden budjetti.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä tuki koko ryhmän voimin kokoomuksen tekemää esitystä kunnallisveroprosentin alentamisesta, Tomi Saariston kannattamana. Perussuomalaisten näkemyksen mukaan veronalennuksesta olisi huomattavaa julkisuushyötyä, joka näyttäisi erittäin positiiviselta yritysten ja uusien asukkaiden näkökulmasta, varsinkin kun naapurikunta Tampere aikoo korottaa veroäyrinsä 20,50 prosenttiin.

Esitys hävisi lopulta vilkkaan keskustelun jälkeen äänin 27-24. Ainoastaan perussuomalaisten ja kokoomuksen valtuustoryhmät olivat esityksen takana täysilukuisina ryhminä.

Tämän jälkeen Sami Savio esitti Tomi Saariston kannattamana, että vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroa lasketaan.

– Kiinteistöveron alennus on kädenojennus ylöjärveläisille tilanteessa, jossa asumiskustannukset kohoavat jatkuvasti vuokrien, lämmityspolttoaineiden hinnan ja sähkönsiirtohintojen nousun vuoksi. Voimme näin lisätä Ylöjärven vetovoimaa asukasystävällisenä kaupunkina ja pitää silti ensi vuoden talousarvion yli 2 miljoonaa euroa ylijäämäisenä, Savio linjasi.

Neuvottelutauon jälkeen Savion esitys voitti äänin 28-23, sosialidemokraattien, vihreiden ja vasemmistoliiton valtuustoryhmien vastustuksesta huolimatta.

Hannu Ruuska esitti Kurun Yhtenäiskoulun remontin aikaistamista.

– Koulussa pitkään jatkuneet sisäilmaongelmat saataisiin kuntoon ja tilat nykyaikaistettua, jotta rakennus voi taas palvella oppilaita tulevat vuosikymmenet ilman terveysriskejä, Ruuska perusteli.

Henrik Pajunen kannatti Ruuskan estystä. Esitys kaatui äänin 43-8, ainoastaan perussuomalaisten valtuustoryhmän sekä yhden keskustalaisen ja yhden demarin äänestäessä esityksen puolesta.

Tomi Saaristo esitti Toni Kolehmaisen kannattamana, että paljon puhetta herättäneen Mutalan kevyenliikenteen väylän toteutus siirretään vuodelta 2023 vuodelle 2021.

Saariston esitys kaatui äänin 45-6 saaden tukea ainoastaan perussuomalaisten valtuustoryhmältä.

– Uskomatonta, että etenkin muiden puolueiden paikalliset valtuutetut äänestivät Mutalan kevyen liikenteen väylän rakentamisen aikaistamista vastaan. Tämä kannattaa asukkaiden muistaa seuraavissa vaaleissa, perussuomalaisten valtuustoryhmä linjaa.

Tehdyistä muutosesityksistä huolimatta, perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Mauri Heiska totesi puheessaan perussuomalaisten olevan suurimmalta osin tyytyväisiä ensi vuoden talousarvioesitykseen. Kunnallisveron laskemisen niukka häviäminen harmittaa, mutta vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveron alentaminen oli hieno saavutus. Tämä onkin ollut perussuomalaiaten pitkäaikainen tavoite. Perussuomalaiset tulevat vaatimaan lähivuosina uusia veronkevennyksiä.

Perussuomalaisten Ylöjärven valtuustoryhmä

Kirjoitettu 7.11.2019