Eduskunnassa käsiteltiin – Sami Savio

Eduskunnassa käsiteltiin tänään hallituksen esitystä, joka poistaisi humanitäärisen suojelun perusteella myönnetyn oleskeluluvan käsitteen lainsäädännöstä. Toteutuessaan lakiesitys yhdenmukaistaa Suomen turvapaikkakäytäntöjä yleiseurooppalaiseen suuntaan, sillä humanitäärisen suojelun perustetta käytetään harvassa EU-maassa. Humanitäärisen suojelun perusteella myönnettiin viime vuonna hieman yli sata oleskelulupaa, joten kyse ei sinänsä ole lukumääräisesti kovin suuresta muutoksesta. Rajusti kasvaneen turvapaikanhakijamäärän vuoksi määrä saattaisi tosin olla jatkossa huomattavasti suurempikin.

Periaatteelliselta kannalta kyse on joka tapauksessa ylimääräisten vetovoimatekijöiden karsimisesta ja yksi monista keinoista, joilla pyritään varmistamaan se, ettei Suomeen jatkossa kohdistu uutta turvapaikanhakijavyöryä ainakaan liiallisista vetovoimatekijöistä johtuen. Toki myös muita uusia maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikkaan liittyviä tiukennuksia tarvitaan. Perussuomalaiset tervehtivät näitä tiukennuksia ilolla.

Suomen tulee ottaa mallia mm. Tanskassa tehtävistä tiukennuksista ja kiristää maahanmuuttopolitiikkaansa vähintään yhtä tiukaksi kuin se on muissa Pohjoismaissa, mieluusti jopa tiukemmaksi. Kannustankin hallitusta kiirehtimään myös muita suunnittelemiaan maahanmuuttopolitiikan tiukennuksia.

Kirjoitettu 11.2.2016