Vastine kirjoitukseen opetusmateriaalien määrärahoista – Henrik Pajunen

Kaupunginvaltuutettu Jussi Kytömäki (vihr.) arvostelee rankoin sanoin mielipidekirjoituksessaan Ylöjärven uutisissa valtuutettujen äänestyskäyttäytymistä kaupunginvaltuuston kokouksessa 12.9. Valtuusto käsitteli silloin muutostalousarviota vuodelle 2022.

Kasvatus- ja opetuslautakunnan osalta ylitystä oli 400 000 euroa johtuen mm. tarvike- ja kuljetuskustannusten noususta sekä varhaiskasvatuksen palvelusetelimenojen ylittymisestä. Kytömäki esitti tämän asian käsittelyn aikana opetusmateriaalien määrärahoihin 100 000 euron lisäystä, joka hävisi lopulta äänestyksessä selvin luvuin.

Hän syyttää määrärahalisäesityksen vastustajia mm. siitä, että he eivät luota työntekijöiden asiantuntemukseen ja luottamus heitä kohtaan horjuu. Tämä ei pidä paikkaansa.

Kentältä tullut huoli koulutarvikkeiden ja opetusmateriaalien määrärahoista on varmasti aiheellinen, mutta nyt olemme rakentamassa hyvää vauhtia talousarviota vuodelle 2023. Kasvatus- ja opetuslautakunta kävi elokuun kokouksessa tulevasta talousarviostaan lähetekeskustelun ja valmistelussa olevassa esityksessä on huomioitu koulutarvikkeiden lisämäärärahatarpeet ja määrärahan nostaminen seudun keskiarvon tasolle. Tätä asiaa en ole kuullut yhdenkään puolueen vastustavan.

Kytömäki myös kertoo, että perussuomalaiset ja kokoomus hallitsevat kasvatus- ja opetuslautakunnan päätöksentekoa enemmistönä. Tämä pitää paikkansa. Luottamuspaikat jaettiin vaalien jälkeen puolueiden välisissä paikkajakoneuvotteluissa vaalitulos huomioon ottaen. Ylöjärvellä perussuomalaiset on suurin puolue ja kokoomus toiseksi suurin puolue. Nämä kaksi puoluetta ovat enemmistönä suurimmassa osissa lautakuntia sekä kaupunginhallituksessa. Tämä oli ylöjärveläisten äänestäjien tahto.

Kytömäki jätti kuitenkin kirjoituksessaan kertomatta, että hän esitti jo kasvatus- ja opetuslautakunnan kokouksessa 24.8. tätä samaa 100 000 euron määrärahalisäystä muutostalousarvioon. Kytömäen esitys raukesi kannattamattomana eikä tästä syystä edennyt edes äänestykseen asti. Sitä ei hänen mainitsemansa perussuomalaisista ja kokoomuksesta koostuva “kuusikko” yksin kaatanut. Lautakunnassa on kuusi puoluetta. Yhdenkään muun puolueen edustaja ei siis ollut hänen esityksensä takana.

Kirjoituksessa mainitaan myös, että vaatimukset ensi vuoden määrärahaleikkauksista ovat jo valtuutettujen pureksittavana. Tämäkään ei pidä paikkaansa. Kaupunginhallitus on ohjeistanut lautakuntia arvioimaan uudelleen lisätarpeensa sekä pyrkimään pienentämään menokasvua.

Lisäksi lautakuntia edellytetään koostamaan ehdotuksia erilaisista säästövaihtoehdoista. Tämänkin asian valtuutettu Kytömäki jätti tekstissään mainitsematta.

Jokainen valtuutettu varmasti haluaa panostaa lapsiin ja nuoriin, mutta totuus on kuitenkin se, että joudumme laittamaan tulevassa talousarviossa tavoitteitamme tärkeysjärjestykseen, halusimme sitä tai emme. Tämä koskee kaikkia osastoja.

Toivottavasti syksyn tulevat haasteet saadaan selätettyä rakentavalla ja hyvällä yhteistyöllä. Tavoite meillä on kuitenkin yhteinen: rakentaa parempaa Ylöjärveä.

Henrik Pajunen
kaupunginvaltuutettu, ps.
kasvatus- ja opetuslautakunnan puheenjohtaja
Tampereen kaupungin sivistys- ja kulttuurilautakunnan jäsen