Sateenkaarisirkus – Henrik Pajunen

Pride-viikon sateenkaariliputus on herättänyt viime aikoina kiivasta keskustelua kuntalaisten ja poliitikkojen keskuudessa. Kaupunginhallitus käsitteli 31.8. kokouksessaan vihreiden Timo Halttulan aloitetta, ottaako kaupunki Pride-viikon liputuksen käyttöön tänä vuonna ja päivitetäänkö kaupungin liputusohje.

Perussuomalaisten Markku Mäki-Ventelä esitti, että asia ei mene valmisteluun ja että jatkaisimme nykyisen liputuskäytännön mukaisesti. Meidän mielestämme kaupungin lipputankoihin kuuluu vain ja ainoastaan Suomen lippu tai kaupunkiviiri. Kannatin Mäki-Ventelän esitystä yhdessä kokoomuksen Juho Ojareksen kanssa. Esitys valitettavasti hävisi täpärästi yhdellä äänellä.

Minulla ei ole mitään seksuaalivähemmistöjä tai muitakaan vähemmistöjä vastaan, mutta koko pridesirkus on saanut aivan sairaat mittasuhteet. En halua nähdä katukuvassa vähäpukeisia, nahkaremmein ja kuonokopin varustettuja konttaavia aikuisia miehiä koirien talutushihnoissa. En myöskään halua nähdä kotikaupunkini lipputangoissa lippuja jotka edustavat tällaista toimintaa. Vielä vähemmän haluan selittää lapsilleni, että mitä nämä sedät oikein touhuavat. Tällainen kieroitunut vappumarssi tuskin oli priden alkuperäinen idea?

Halttulan aloite on muutenkin ristiriitainen. Mielestäni on tekopyhää yrittää edistää seksuaalivähemmistöjen tasa-arvoa lippuja heiluttelemalla, kun samaan aikaan Halttulan edustama puolue haluaa täyttää Suomen henkilöillä, jotka tulevat kulttuureista joissa suhtautudutaan hyvin vihamielisesti kyseiseen vähemmistöön.

Liputtamallako tämän tosiasian saa haudattua viikon ajaksi vuodessa?

Henrik Pajunen
kaupunginvaltuutettu, ps.