Oikeus on vihdoinkin toteutunut – varhaiskasvatuksen työntekijät ovat työvaaterahansa ansainneet – Henrik Pajunen

Kiersin viime valtuustokauden lopussa syksyllä 2020 suurimman osan kaupunkimme päiväkodeista läpi tapaamassa varhaiskasvatuksen henkilökuntaa. Keskustelin työntekijöiden kanssa työhyvinvoinnista, tarpeista, huolista ja murheista.

Kävin tapaamisten jälkeen palautteet yhdessä läpi viranhaltijoiden kanssa. Yksi ylivoimaisesti suurimmista toiveista joka nousi keskusteluissa esiin, oli vaateraha.

Moni ammattiryhmä saa työnantajaltaan kunnolliset työvaatteet. On suuri vääryys, että matalapalkka-alalla työskentelevät varhaiskasvatuksen työntekijät eivät nauti tästä etuudesta ja he joutuvat itse kustantamaan kaikki työvaatteensa aina työkengistä kunnollisiin ulkoiluvaatteisiin asti joita kuluu työssä. Vaateraha on ollut paljon esillä myös valtakunnallisella tasolla, aina ammattiliittoja myöten.

Aloittaessani kasvatus- ja opetuslautakunnan puheenjohtajana syksyllä 2021, sain vaaterahasta edelleen yhteydenottoja kentältä. Asia nousi yhdeksi perussuomalaisten kärkitavoitteeksi tälle valtuustokaudelle. Vaateraha saatiin alun perin lautakunnan budjettiin vuodelle 2022, mutta tämä jouduttiin karsimaan sieltä valitettavasti muiden poistojen mukana budjetin ylityksen takia.

Nyt vihdoinkin kasvatus- ja opetuslautakunnan vuoden 2023 talousarvioesitykseen saatiin lisättyä vaateraha / esitys työvaatteiden hankinnasta. Kyseessä on 60 000 euron panostus, eli 150 euroa jokaiselle varhaiskasvatuksen työntekijälle. Asia meni yksimielisesti läpi lautakunnassa, kaupunginhallituksessa ja lopullisesti kaupunginvaltuuston talousarviokokouksessa 14.11.2022. Oikeus toteutui vihdoinkin.

Tämä on ennen kaikkea oikeudenmukainen päätös työntekijöitä kohtaan, mutta parantaa samalla myös Ylöjärven kaupungin työnantajaimagoa ja sillä on toivottavasti myös positiivisia vaikutuksia rekrytointeihin tulevaisuudessa.

Vaaterahan toteutus tulee hoitaa niin, että työntekijät saavat itse päättää mihin työvaatteisiin raha käytetään. Jokainen heistä tietää itse parhaiten mitä tarvitsee. Kenkiä, toppahousuja ja takkeja sekä sadeasuja kuluu työssä.

On erittäin hienoa huomata, että Ylöjärven kaupunginvaltuusto oli yksimielisesti asian takana. Silti olen hieman huvittunut. Kasvatus- ja opetuslautakunnan 27.9. kokouksen pöytäkirja julkaistiin 3.10. Pöytäkirjassa on lautakunnan vuoden 2023 talousarvioesitys jossa on muun muassa vaateraha. Siitä huolimatta sosialidemokraattien valtuustoryhmä jätti asiasta valtuustoaloitteen kaupunginvaltuustolle viikkoa myöhemmin 10.10. Jokainen voi itse miettiä asian tarkoitusperää. Tätä on politiikka.

Tärkeintä on kuitenkin se, että suuri vääryys on vihdoinkin korjattu ja varhaiskasvatuksen työntekijät saavat työvaaterahansa. He ovat sen ansainneet.

Henrik Pajunen
kaupunginvaltuutettu, ps.