Myydään pääsylippuja valtuuston kokouksiin – Hannu Ruuska & Toni Kolehmainen

Kaupungin kannattaa alkaa myymään pääsylippuja valtuuston kokouksiin. Näytökset kerran kuussa. Tämä taitaa olla tulevaisuudessa totta, jos 8.3. valtuuston kokouskäytäntö tulee tavaksi. Saadaan sillä keinolla kaupungin vajaata rahakirstua täytettyä. Kokouksien videostriimaus olisi myös samalla hyvä tapa avata päätöksentekoa.

8.3. valtuuston kokous oli suoraan sanoen Mr. Bean -elokuvan nolojen tilanteiden ketju, jota vihreät yrittivät häikäilemättömästi käyttää hyväkseen. Niinkin pienestä asiasta kuin pride-liputus tuli yli kahden tunnin tyhjänpäiväinen vääntö, jossa pidettiin suoraan sanoen aivan turhia puheenvuoroja. Vihreille tämä oman egon nostatus tuntui olevan elintärkeää.

Liputuksesta oli kysytty mielipidettä kuntalaiskyselyllä, kuudelta neuvostolta ja asukaslautakunnalta. Selvityksissä liputus torjuttiin. Vihreät kyseenalaistivat tehdyt selvitykset, koska tällä kertaa ei tullut heille mieleistä vastausta. Kyseenalaistaminen oli myös demokratiaa halventavaa, koska Jenni Kiiskinen ja Timo Halttula puheenvuoroissaan ilmoittivat aika suorasukaisesti, etteivät neuvostot ymmärtäneet mistä olivat antaneet lausunnon. Puheenvuorojen perusteella heidän mielestään oli annettu vääriä lausuntoja. Onko muka niin, että vain yhden puolueen jäsenet osaavat lukea ja käyttää aivoja? Pitäisikö neuvostoihin valita vain vihreitä, jotta vastaukset olisivat mieleisiä?

Kokouksessa huomasi mihin tilanteeseen ollaan jouduttu, kiitos johtamisselvityksen. Sen seurauksena toteutui kaupungin hallinnon romutus. Normaalisti valtuustossa olisi ollut ex-kaupunginjohtaja Sorvanto, joka oli Ylöjärvellä Sivusen aikana hallintopäällikkönä ennen kaupunginjohtajaksi siirtymistä ja omasi vahvan lakimiestaustan. Kokouksessa olisi ollut myös hallintopäällikkö Pieviläinen, joka johtamisselvityksen jälkeen jäi opintovapaalle. Hallintopäälliköllä oli myös erittäin vahva lainopillinen tausta ja vahva tietotaito kokousprosessista. Sorvanto olisi Pieviläisen kanssa toiminut valtuuston puheenjohtajan selkänojana. Heidän asiantuntemuksensa avulla olisi kokous pysynyt linjassa ja tilanne hallussa.

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja on yleensä aina vaaleissa paljon ääniä kerännyt maallikko, jonka lainopillinen ja kokoustekninen tietomäärä on suppea. Hänet sitten poliittisella päätöksellä istutetaan puheenjohtajan luottamustoimeen. Tässä toimessa toimivan demokratian kannalta hyvä kokouksen läpivienti vaatii suuren tietomäärän ja kokemuksen taustavoimissa. Nyt kaupunginvaltuuston puheenjohtajalta puuttui poissaolevien kaupunginjohtajan ja hallintopäällikön tietomäärän ja kokemuksen tarjoama selkänoja. Sen seurauksena äänestykset, puheenvuorot ja kokouksen hallinta olivat hukassa. Vihreät sai rauhassa latoa pystymetsästä valmistelemattomia esityksiä ja muutosehdotuksia, joissa ei ollut järkeä ja me valtuutetut tuhlattiin niihin aikaa epämääräisissä äänestyksissä. Puheenjohtaja kiireissään vielä katkoi puheenvuoroja. Sitä ei saisi tehdä, koska meillä ei ole puheaikaa rajattu. Vastaava puheenvuorojen katkominen tapahtui myös edellisessä valtuustokokouksessa käsiteltäessä kaupunginhallituksen luottamusta.

Emme näe huonona, jos yhteisellä päätöksellä puheaika päätetään rajata vaikka kolmeen minuuttiin. Siinä ajassa pitää saada asiansa sanottua. Jos aikarajauspäätöstä ei ole, pitää valitettavasti kestää ja kuunnella toisen puheenvuoro sisukkaasti loppuun saakka, vaikka siinä ei välttämättä käsiteltävästä asiasta ole kuin hippunen. Osalla valtuutetuista aika usein on tämä ikävä tapa toimia ja venyttää kokousta. Puheenvuoroja ei kuitenkaan saa mennä kesken katkaisemaan, vaikka sattuisikin olemaan puheenjohtajan nuija käden ulottuvilla ja mieli tekisi tylsää tai epämieluista puhetta pätkiä.

Nyt ollaan huomattu mikä tieto- ja taitomäärä on hallintosiiven ovesta kävellyt vuoden vaihteen jälkeen ulos. Tulevalle kaupunginjohtajalle on aika kovat vaatimukset ja isot saappaat täytettäväksi. Tämä asettaa hakuprosessiin tiukan haasteen eikä valintaa saa ”juosta” läpi tämän valtuuston aikana. Oliko nyt ihan varmasti johtamisselvitys, jonka seurauksena tuli täysi hävitys, kaikkien mielestä ihan loppuun saakka mietitty päätös?

Perussuomalaisten kannalta positiivisena huomiona tähän loppuun voisi sanoa. Tähän saakka on aika usein kuulunut, että perussuomalaiset ovat sotkeneet koko Ylöjärven kuntapolitiikan. Nyt voi kyllä sanoa kahden muun puolueen tässä sotkemisessa toimineen aika tehokkaasti, kun toinen on tyhjentänyt kaupungintalon hallintosiiven ja toinen pyörittää pride-teatteria kaupunginvaltuustossa.

Perussuomalaiset ovat vieneet vakauteen ja päätöksenteon avoimuuteen keskittyvää politiikkaa pitkäjänteisesti eteenpäin, mutta kaikkia se ei ole miellyttänyt.

Hannu Ruuska
kaupunginvaltuutettu, ps.