Kurun vanha päiväkoti “kuuma peruna” kaupungille ja kurulaisille – Hannu Ruuska

Olen tässä seuraillut mielenkiinnolla Kurun vanhan päiväkodin tapahtumarikkaita vaiheita päiväkotikäytön päättymisen jälkeen. Kaupungillehan rakennus on ongelma ja jatkuva kuluerä, josta ei pääse purkamalla eroon, koska tämä on museoviraston suojelema. Valitettavasti opettaja-asuntola sen sijaan ei ollut suojeltu rakennus ja nähtiin kuinka ikävästi siinä kävi.

Osa kurulaisista haluaa pitää rakennuksen yhteisessä käytössä ja siirtää yhdistysten toiminnat sinne. Siinä tulee vain se vastaan millä hinnalla tämä tapahtuisi. Reseptinä tähän onnelliseen tapahtumaan olisi uusi yhdistys, joka ostaisi yhdellä eurolla kaupungilta rakennuksen ja remontoisi tilat, jolloin tulisi myös ravintolakeittiö ja asiakastilaa. Tähän uusi pirteä yhdistys hakisi hankerahaa ja pankista lainaa. Kunnostamisen hintalappuarvio näytti vaan aika ylioptimistiselta remontin suuruuteen nähden ja niiden paikkansa pitävyys on nähty äskettäin päättyneessä Vanhan Räikän katastrofissa.

Pankki ei myöskään yhden euron rakennusta vastaan suurta lainaa ilman takaajia anna, eli yhdistyksen hallituksen jäsenet takaavat lainan. Siinä vaiheessa olisi varmaan hyvä ensimmäisten hallituksen jäsenten / takaajien nimien joukossa olla hankkeen alkuun saattaneet tahot uskottavuuden lisäämiseksi hankkeeseen.

Mennäänpäs sitten eteenpäin ja ajatellaan, että remontti onnistui ja elämä hymyilee. Yhdistyksellä on tyhjää tilaa, jonka käyttökulut vuodessa 20 000 euroa plus muut vanhan rakennuksen korjaukset. Yhdistys menee lakki kourassa kaupungintalolta hakemaan toiminta-avusta. Sieltä sanotaan, että kiinteistöveron verran saatte rahaa, keksikää loput muualta. Ravintola -toiminta tuottaa hieman vuokratuottoa, mutta muut tilat pitäisi saada myös täyteen.

Ainoa vaihtoehto olisi houkutella muut kurulaiset yhdistykset / toimijat nykyisistään tiloistaan tämän katon alle kuluja jakamaan. Silloin jo olemassa olevat tyhjenevät tilat jäisivät tuottamaan tappiota omistajillensa.

Nyt herää ajatus onko oikea toimintapa yhdistyksen tehdä ravintola / toimistotilaa hankerahalla ja muodostaa tällä keinolla markkinavoimia vääristävä tilanne pienessä kylässä? Kurun yrittäjien puheenjohtajan luulisi kokoomuksen kantavana voimana olevan huolissaan asiasta.

Sama jos sadan metrin pikajuoksussa kilpailija lähtee 50 metrin etumatkalta ja sattumoisin voittaa kisan. Kaupunki toimi Vanhan Räikän tapauksessa juuri näin, eli remontoi isolla rahalla tilat, osti sinne yrittäjän ja siirsi kaikki mahdolliset kokoukset uusiin tiloihin, jotta käyttöaste näyttäisi hyvältä. Kaupungilla on myös enemmän verorahoilla kerättyjä pelimerkkejä tämänkaltaiseen vääristyneeseen toimintaan kuin yhdistyksillä, jotka yleensä elää kädestä suuhun.Vanhassa Räikässä tuli uudelle yrittäjälle näin ylivoimainen kilpailuetu, jonka kärsijöinä ovat muut yrittäjät ja se on aiheuttanut melkoista närää.

En näe huonona jos päiväkoti saa uutta käyttöä, mutta se pitäisi tapahtua terveeltä pohjalta. Tässä on mielestäni muutama vaihtoehto. Kaupunki myy yrittäjälle tilat, joka itse ottaa riskin ja remontoi ne uuteen käyttötarkoitukseensa ravintolatoimintaan tai muuhun tuottavaan ja käynnistää toiminnan tai yksityishenkilö ostaa rakennuksen ja kunnostaa sen itselleen asuinkäyttöön.

Viimeisin vaihtoehto on rakennuksen säilyttäminen kaupungin hallussa, joka ylläpitää ja vuokraa kokoustiloina rakennusta. Tämä olisi kustannusteknisesti järkevin vaihtoehto, mutta siinä on vaan se pieni ongelma, kun talo on hieman kaukana eikä näy kaupungintalon portailta, niin ketään ei kaupungintalolta kiinnosta poliittisesti asiaan panostaa, kun ei ole tiedossa suuria avajaisia eikä runoilijoiden vierailuja.

Hannu Ruuska
kaupunginvaltuutettu