Kuntalaisten mielipide otettava huomioon ratikkapäätöksessä – Henrik Pajunen

Ylöjärven uutiset kysyi viime viikolla kaikilta kaupunginvaltuutetuilta mielipidettä, mitä mieltä he ovat raitiotien mahdollisesta rakentamisesta Ylöjärvelle. Perussuomalaiset ovat vastustaneet tätä suuruuden hullua hanketta jo viime valtuustokaudelta asti. Kuluvan valtuustokauden aikana kaikki tekemämme muutosesitykset ratikasta ovat kaatuneet saaden tukea ainoastaan keskustan valtuustoryhmältä.

Enemmistö Ylöjärven kaupunginvaltuuston jäsenistä tuntuu sairastavan ratikkakiimaa. Osa tuoreen mielipidekyselyn vastauksista on vähintäänkin huvittavia. Ne valtuutetut jotka ovat tähän asti kannattaneet ratikkaa, ovatkin nyt yllättäen ”tyhjäpäiden kerhossa” eivätkä uskalla enää kertoa kantaansa.

Tähän on yksinkertainen selitys. Emmistö kuntalaisista tuntuu olevan perussuomalaisten kanssa samoilla linjoilla ratikan suhteen ja tulevat kuntavaalit kolkuttavat ovella, niin eihän sitä nyt uskalla omaa mielipidettään kertoa suoraan, koska oma jakkara täytyy turvata. Kuntalaiset eivät kuitenkaan ole tyhmiä, joten tulevat äänestystulokset puhukoot puolestaan.

Monet valtuutetut kiertelivät vastauksissaan ja välttelivät antamasta yksinkertaista vastausta: kyllä vai ei. Eräskin valtuutettu tiesi kertoa, kuinka ratikkapäätös linjaa rakentamista Tampereen suuntaan ja tästä linjauksesta kuulemma hyötyisivät ihan kaikki kuntalaiset.

Rakentaminen Tampereen suuntaan on totta kai tärkeä asia, mutta ei kai se nyt ole siitä kiinni, kolisteleeko puolityhjillä vaunuilla oleva possujuna pitkin katuja vai ei. Kurulainen mummo ja moni muu kuntalainen ei hyötyisi tästä asiasta pätkän vertaa, koska ratikan kyydistä pääsisi ”nauttimaan” vain pieni joukko ihmisiä ja lasku lankeaisi silti kaikille.

Ratikka siis tulisi palvelemaan vain murto-osaa Ylöjärven asukkaista ja silti jokainen veronmaksaja joutuisi maksamaan tämän lystin. Monelle päättäjälle on vaikeaa nähdä, että kaupungintalon rappusten ulkopuolellakin on elämää.

Ylöjärvellä olisi paljon tärkeämpiäkin kohteita joihin tulisi panostaa, mm. rapistuviin päiväkoteihin ja kouluihin, vanhuksiin, vammaisiin tai taata lapsille turvalliset koulutiet. Näihin asioihin me perussuomalaiset haluammekin panostaa. Emme halua kaupunkimme velkaantuvan lisää ratikan takia ja kaataa velkataakkaa veronmaksajien niskaan.

Tämän takia valtuustoryhmämme on jättänyt valtuustoaloitteen jossa vaadimme kunnallisen kansalaisäänestyksen järjestämistä ratikasta. Mielestämme tämä on niin suuria asia, että kuntalaisten mielipide on ehdottomasti otettava huomioon päätöksententeossa, eikä antaa ainoastaan pienen päättäjien joukon päättää asiasta.

Haluankin muistuttaa kaikkia kuntalaisia siitä, että olkaa tarkkoina kuinka omat edustajanne käyttäytyvät valtuustosalissa, oli kyse sitten ratikasta tai jostakin muusta teille tärkeästä asiasta. Kuntavaalit lähestyvät ja teillä on mahdollisuus vaikuttaa.

Henrik Pajunen, kaupunginvaltuutettu
Perussuomalaiset