Kuntalaisten aktiivisuus voi vaikuttaa päätöksiin

Ylöjärven kaupunginvaltuusto päivitti kokouksessaan 5. marraskuuta kaupungin maankäytön ja palvelujen suunnittelu- ja toteutusohjelmaa. Keskustelua herätti erityisesti Kuruntien länsipuolen ja Aronrannan yhdyskuntarakenteen suunniteltu tiivistäminen.

Ennen kokousta valtuustolle luovutettiin kuntalaisaloite, jossa vaadittiin Ylöjärven keskustan välittömässä läheisyydessä sijaitsevan Aron rannan säilyttämistä virkistys- ja puistoalueena tiiviin kerrostalorakentamisen sijaan. Kuntalaisaloitteella oli lähes 2 300 allekirjoittajaa.

Perussuomalaiset ovat puolustaneet Aronrannan virkistyskäyttöä pitkäaikaisen emeritusvaltuutettunsa Esko Morikan johdolla jo vuosien ajan. Linjalleen johdonmukaisesti perussuomalaiset esittivät marraskuun kokouksessa, että kaupunginhallituksen pohjaesityksestä poiketen Aron ranta säilytettäisiin kaupunkilaisten virkistysalueena.

Perussuomalaisten esitys hyväksyttiin lopulta lukemin 29–21. Vihreät, keskusta, vasemmistoliitto ja kristillisdemokraatit tukivat sitä äänestyksessä kokoomuksen ja demarien jäädessä vähemmistöön.

Todennäköisesti tuore kuntalaisaloite vaikutti ratkaisevien äänten kääntymiseen esityksemme taakse. Lopputulos onkin myönteinen osoitus siitä, että ainakin Ylöjärvellä kuntalaiset voivat aktiivisuudellaan vaikuttaa päätöksentekoon.

Perussuomalaisten Ylöjärven valtuustoryhmä

Julkaistu Ylöjärven uutisissa 21.11.2018