Kuntalaisten ääni saatava paremmin kuuluviin – Ratikasta on järjestettävä kansanäänestys – Henrik Pajunen

Kaupunginvaltuusto on kaupungin korkein päättävä elin. Kaupungintalon valtuustosalissa istuu 51 kaupunginvaltuutettua jotka valitaan joka neljäs vuosi järjestettävissä kuntavaaleissa. Keneltä he saavat valtakirjansa? Kuntalaisilta.
Valituksi tullessaan monella valtuutetulla saattaa lentää vaalilupaukset välittömästi kaupungintalon aukiolla olevaan roskakoriin. On myös heitä, jotka ovat vaalien alla hiirenhiljaa jostain asiasta, jota he ovat kuluneella valtuustokaudella ajaneet. He ovat valmiita ajamaan samaa asiaa tulevalla kaudella edelleen, jos tulevat uudestaan valituiksi, mutta huomaavat että enemmistö kuntalaisista on heidän kanssaan eri mieltä. Joten syntyy syvä hiljaisuus. Hetkeksi. Vaalien jälkeen sama meno kuitenkin jatkuu, kun valtakirjat on lunastettu.

Yksi tällainen asia on esimerkiksi ratikka. Enemmistö nykyisistä valtuutetuista on sairastunut ratikkatautiin. Perussuomalaiset ovat jatkaneet kuluvalla valtuustokaudella ankaraa taisteluaan ratikkaa vastaan, mutta joka kerta esityksemme ovat kaatuneet äänestyksissä ratikkatautisen poliittisen enemmistön jyrätessä esityksemme kumoon.

Erään valitsijayhdistyksen kuntavaaliehdokas on syyttänyt raivokkaasti perussuomalaisia takinkäännöstä ratikan suhteen ja levittänyt väärää tietoa asiasta ihmisille. Hänelle ja kaikille muille tiedoksi: emme ole.

Kaikki ratikkavastaiset muutosesityksemme löytyvät kaupungin sivuilla olevista pöytäkirjoista. Voin luvata, että tuleva valtuustoryhmämme jatkaa samalla linjalla kuin tähänkin asti, ankarammin kuin koskaan. Perussuomalaiset taistelevat ratikkaa vastaan valtuustosalissa, emme Lidlin parkkipaikalla huutelemalla.

Lukuisten kuntalaisten kanssa käytyjen keskustelujen perusteella selvä enemmistö heistä tuntuu olevan perussuomalaisten kanssa samoilla linjoilla ratikan suhteen. Vaadimme viime vuonna kunnallisen kansanäänestyksen järjestämistä asiasta. Se eteni lopulta valtuustoon.

Kaikkien muiden puolueiden valtuutetut lukuun ottamatta perussuomalaisia sekä kristillisdemokraattien Veli-Matti Antilaa ja Jouni Kaasalaista olivat sitä mieltä, että kansaa ei tarvitse kuunnella ja esityksemme kaatui jälleen kerran.

Rahojen lappaaminen tällaisiin järjettömiin unelmiin on estettävä. Miksi velkaantua kalliin ratikan takia, joka hyödyttäisi ainoastaan murto-osaa Ylöjärven asukkaista ja josta kaikki joutuisivat kuitenkin maksamaan? Myös sinä.

Kurulaisen mummon mieltä ja lompakkoa varmasti lämmittää, kun hän joutuu maksamaan siitä, että joku ratikkaa fanittava poliitikko pääsee ystävänsä kanssa ratikalla teatteriin Tampereelle.
Ratikka romuttaisi kaupunkimme talouden ja koko lasku kaatuisi veronmaksajien niskaan. Myös sinun.

Tampere on rysäyttänyt jo kaasu pohjassa seinään ja haluaa kerätä kaikki hyödylliset idiootit ympäriltään, sitouttamalla myös meidät samaan konkurssiin Raitiotie Oy:n kautta, jossa he itse määräävät enemmistönä tahdin.

Mitä kaikkea muuta saisimme tällä säästyneellä 120 miljoonalla? Kuinka monta hoitajaa ja opettajaa saisi esimerkiksi palkattua lisää päiväkoteihin ja kouluihin, hoitopuolen ammattilaisia vanhuspalveluihin, panostettua mielenterveyspalveluihin, rakennettua kevyen liikenteen väyliä lisää, jotta lapsilla olisi turvalliset koulutiet, laittaa rappeutuneet koulut, päiväkodit ja tiet kuntoon ja niin edelleen.

Itse pyrin tekemään päätöksiä kuntalaisten etua ajatellen. Mielestäni heitä pitää kuunnella enemmän ja heidän osallistamistaan päätöksentekoon on vahvistettava. Ei voi olla niin, että pieni joukko päättäjiä päättää näin suuresta asiasta kuin ratikka. Kuntalaisten mielipide on ehdottomasti otettava huomioon tässäkin asiassa.

Kunnallinen kansanäänestys ratikasta on vihdoinkin järjestettävä tulevalla valtuustokaudella. Monella muulla puolueella vaan taitaa olla kova pelko siitä, että kansa äänestää asiassa ”väärin”. Onneksi kuntalaisilla on mahdollisuus vaikuttaa asiaan: jos haluat muutosta, äänestä muutosta. Sinä päätät.

Kuntalaisten ääni kuuluviin!

Henrik Pajunen