Kansanedustaja Sami Savio kiittää

Kansanedustaja Sami Savio (ps.) kiittää alueellistamisen koordinaatioryhmää sen tekemästä esityksestä Mänttä-Vilppulan poliisiasematoiminnan jatkamiseksi ja toivoo sisäministeri Petteri Orpon (kok.) säilyttävän aseman toiminnan entisellä tasollaan.

– Alun perin Poliisihallituksen esityksen mukaisesti suljettavaksi kaavaillusta 16 poliisiasemasta armon ovat saamassa Mänttä-Vilppulan lisäksi kolmen Itä-Suomen paikkakunnan poliisiasemat. Toisaalta on erittäin valitettavaa, ettei Lempäälän ja Ylöjärven poliisiasemille saatu neuvoteltua jatkoa, Savio toteaa.

Savion viime vuoden lopussa sisäministeri Orpolle esittämässä kirjallisessa kysymyksessä (KK 387/2015 vp) tiedusteltiin keinoja, joilla poliisipartioiden saatavuus turvataan harvaan asutuilla alueilla. Sisäministerin antamassa vastauksessa viitattiin muun muassa Poliisihallituksen ehdotukseen, jonka mukaan uusia vastaanottokeskuksia ei jatkossa sijoitettaisi yli 30 kilometrin etäisyydelle lähimmästä poliisiasemasta.

– Mänttä-Vilppulan poliisiaseman sulkemisella olisi todennäköisesti ollut merkittävä vaikutus asukkaiden turvallisuudentunteeseen. Muiden hallituspuolueiden neuvottelijat ovat onneksi ymmärtäneet Mänttä-Vilppulan poliisiaseman tarpeellisuuden perussuomalaisten tekemän ahkeran taustatyön ansiosta. Myös paikkakunnalla sijaitsevan vastaanottokeskuksen toiminta on mitä ilmeisimmin vaikuttanut koordinaatioryhmän näkemykseen, Savio arvioi.