Ylöjärveltä junalla Tampereelle 2023 – Hannu Ruuska
Miltä kuulostaisi mennä junalla Ylöjärveltä Tampereelle vuonna 2023? Utopistiselta, moni voisi sanoa. Se on kuitenkin käytännössä mahdollista.
Junamatka Tampereen asemalle kestäisi 10 minuuttia Ylöjärveltä Asemantien seisakkeelta. Tämä olisi toteutettavissa jo nykyisillä raiteilla tunnin vuorovälillä. Tässä vaiheessa yleensä kauhistellaan aseman kustannuksia. No, halvimmillaan 80–120 metrin junaseisake maksaa 100 000 euroa, jonka kustannuksissa valtio on mukana. Tässä tapauksessa tulisi Ylöjärven
Asemantielle 200 metrin seisake, jotta kaukojunat voisivat pysähtyä. Hintaa ilman valtion osuutta olisi reilu 200 000 euroa.
Nyt Väylävirasto aloittaa lisäraiteen suunnittelun välille Lielahti–Lakiala. Rakentamisvalmius olisi vuonna 2027. Kustannusarvio on 76 miljoonaa euroa, joka kustannetaan suurimmaksi osin valtion ja EU:n kukkarosta.
Tämän myötä aukeaa taas lisää mahdollisuuksia. Lisäraiteen avulla voisimme lyhentää vuoroväliä ja käynnistää lähijunaliikenteen täydessä mittakaavassa. Toteutetaan siinä vaiheessa myös Teivon kohdalle seisake. Matka-aika pitenisi noin minuutilla, mutta se mahdollistaisi kehittyvältä Teivon alueelta sujuvan liikennöinnin.
Mikäli Tampere toteuttaisi Santalahteen ja Tampellaan myös seisakkeet, niin matka-aika pitenisi niiden osalta yhteensä kaksi minuuttia. Tämä kuitenkin monipuolistaisi työmatkaliikennettä ja mahdollistaisi sujuvan vaihdon junasta raitiovaunuun. Matkustaja olisi ylimääräisistä seisakkeista huolimatta 14 minuutissa Ylöjärveltä Tampereen rautatieasemalla.
Mitä Ylöjärvi saavuttaisi tällä? Ylöjärvi saisi yli 100 miljoonan euron säästön, mikäli panostaisimme lähijunaan raitiotien sijaan ja saisi toimivan syöttöliikenteen Tampereelle.
Mitä Tampere, Raitiotie Oy:n suurin osakas, saavuttaisi tällä? Ei tulisi turhaa panostusta ei-toimivaan raitiotie-ratkaisuun, jossa kuljetetaan Ylöjärvellä viisi kilometriä kiskonpätkällä tyhjiä vaunuja ja ylläpitokulut juoksisivat koko ajan.
Lähijunalla ylöjärveläiset kulkisivat Tampereelle ja siellä tarvittaessa jatkaisivat raitiovaunulla. Tämä myös nostaisi Tampereen puolella raitiotien käyttöastetta ja vähentäisi keskustan autoliikennettä. Sujuvan liityntäpysäköinnin avulla moni autolla tuleva jättäisi mielellään auton Ylöjärvellä junaseisakkeen pysäköintialueelle ja jatkaisi lähijunalla sen lyhyen matka-ajan houkuttelemana. Raitiotie ei lyhyttä matka-aikaa tarjoa, jolloin autoilija menee autolla Tampereen keskustaan saakka.
Meidän pitäisi nyt yhdessä tuumin aloittaa ensin junaliikennöinti Ylöjärven ja Tampereen välillä nykyisen raidekapasiteetin varassa. Siitä saatujen kokemusten myötä voisimme kehittää lähijunaliikennöintiä lisäraiteen rakennuttua. Se olisi järkevää ja kustannustehokasta toimintaa. Tämä myös noudattaisi vahvasti Suomen hallituksen tekemää hallitusohjelmaa.
Hannu Ruuska
kaupunginvaltuutettu,
ympäristölautakunnan varapuheenjohtaja,
Pirkanmaan liiton maakuntahallituksen jäsen
Julkaistu Ylöjärven uutisissa 6.10.2021