Mikä vikana Pirkanmaan Jätehuolto Oy:ssä? – Hannu Ruuska

Omakotitaloasujana olen nyt kolmena vuonna määräysten mukaisesti tunnollisesti tilannut Pirkanmaan Jätehuollon kautta sakokaivon tyhjennyksen paikallisen yrittäjän sijaan. Täytyy sanoa, että se on ollut pettymys.

Ensimmäisenä vuonna tyhjennys myöhästyi kuukauden tilatun ajan takarajasta. Perään piti soitella, milloin kaivattu sakoauto oikein saapuu. Toisena vuonna tyhjennys onnistui paremmin, mikä antoi positiivista mielikuvaa palvelusta.

Tänä vuonna tyhjennysoperaatio oli täydellinen katastrofi. Tilatun sakoauton piti saapua 10 päivän sisällä. Yhdentenätoista päivänä soitin (puhelinnumerosta on muuten aika vaikeaa tavoittaa ketään) ja kysyin missä auto viipyy, koska kohta alkaa olla vaarana kiintoaineen pääsy sakokaivosta pumppukaivoon ja maasuodatuskenttään, mistä ei hyvää seuraa. Auto luvattiin pikimmiten. Siitä sitten mentiin 10 päivää eteenpäin, jolloin aamulla töihin lähtiessä huomasin sakokaivon jälkeisen pumppukaivon pumpun hajonneen ja lietteen valuvan maastoon.

Töissä sain vihdoin ja viimein puhelimen päähän Jätehuollon asiakaspalvelijan, joka sanoi auton käyneen aamulla. Kotiin palatessa vilkaisin sakokaivoon, ja siellä oli edelleen kiintoaine tallessa kuin kulta Fort Knoxissa. Vain neste oli poistettu. Soitin uudemman kerran asiakaspalveluun, jossa asiaa luvattiin selvittää. Tovin päästä Eerola-yhtiöiden edustaja soitti ja lupasi toimittaa painepesuauton seuraavana päivänä tyhjentämään sakokaivoa. Painepesuauto kävi tyhjentämässä sakokaivon ja tilaamani putkimies kävi vaihtamassa hajonneen pumpun tilalle uuden.

Laitoin laskun pumppuremontista Eerola-yhtiöille, takaisinpäin ei kuulunut pihaustakaan. Odottelin muutaman viikon ja laitoin laskun uudemman kerran, ja viikko sen jälkeen soitin perään. Käydystä puhelusta sitten seurasi hiljaisuus, kun ilmeisesti Eerola-yhtiöillä ja Pirkanmaan Jätehuollolla miettivät kuka maksaa mitäkin vai maksaako kukaan mitään. Korvausta ei kuulunut.

Kun Eerola-yhtiöiden edustajan kanssa seuraavan kerran puhelimessa keskusteltiin korvausasiasta, hän omasta mielestään suurena viisautena sanoi, ettei mitään olisi tapahtunut, jos minulla ei olisi ollut pumppukaivoa. Tästä olen aika lailla eri mieltä. Jos kiintoaine kulkeutuu maasuodatuskenttään, on välissä pumppua tai ei, se tukkii kentän, jonka jälkeen tehdään remonttia ja hintalappu on 5 000 eurosta ylöspäin.

Eli tämän vuoden sakokaivon tyhjennys maksoi meidän taloudessa 144 euroa, jonka päälle kirsikkana kakussa 628 euroa rikkoutuneen pumpun vaihdosta. Johan se pumppu siellä vuoden taisikin olla käytössä ja sitä edellinen pumppu kymmenen vuotta. Ei ihan halvimmasta päästä ole kolmen kuution kaivon tyhjentäminen.

Jos olisi ollut edelleen tyhjentämässä paikallinen yrittäjä, tätä tapahtumaketjua ei todennäköisesti olisi tapahtunut ja kukkaro olisi aika lailla tyytyväisempi.

Mieleen tulee täällä sivummalla asuvat ikäihmiset ja muut asukkaat, jotka joutuvat täysin tukeutumaan ja luottamaan ulkopuoliseen palveluntarjoajaan, jota ei kiinnosta aikataulussa pysyminen tai mikä on työn laatu. Siinä menee imeytyskenttä tai maasuodatuskenttä tukkoon, jonka jälkeen ihmetellään mitenkäs se nyt noin meni, vaikka sakokaivo tyhjennytettiin määräysten mukaisesti Pirkanmaan Jätehuollolla.

Jää miettimisen varaan onko valuvika ylikunnallisessa Pirkanmaan Jätehuolto Oy:ssä vai sen alihankkijassa Eerola-yhtiöissä vai molemmissa, kun kukaan ei tunnu ottavan vastuuta mistään. Täällä sääntö-Suomessa, vai pitäisikö sanoa sääntö-Pirkanmaalla, eivät kaikki ratkaisut ole toimivia, vaikka ne siellä Jätehuollon hallituksen pöydän takana niin mainioilta vaikuttaisivatkin.

Hannu Ruuska, kaupunginvaltuutettu

ympäristölautakunnan jäsen

Perussuomalaiset

Julkaistu Kurun lehdessä 27.8.2020 ja Ylöjärven uutisissa 2.9.2020

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa