Vastine Ylöjärven Uutisten lähijunauutiseen 8.4.2025: Luimmeko juuri uutisankan lähijunasta?
Ylöjärven Uutisten julkaisema uutinen lähijunasta 7.4.2025 on aika ristiriitainen raideliikenteelle myönnetyn rahoituksen ja suunnitelmien suhteen. Tätä voisi sanoa jopa uutisankaksi.
Uutisessa nimetön Traficomin virkamies ilmoittaa Ylöjärven lähijunaliikenteen toteutuvan vasta 2040-2050 luvulla rahanpuutteen johdosta. Uutisen mukaan rahoitusta puuttuu muun muassa ratapihan remontista ja raidehankkeista muutoinkin paljon. Tämänkaltaiset nimettömän lähteen uutiset vaikuttavat aika oudoilta.
Mihinkä uutisen ajoitus mahtaa oikein perustua juuri näin vaaliviikolla ja asiassa, jota Ylöjärven Perussuomalaiset ovat pitäneet suuresti esillä ja ajaneet aktiivisesti?
Nyt on aloitettu Tampereen henkilöratapiharemontti joka mahdollistaa lähijunaliikenteen lisäämisen. Pispalan kohdalle käynnistyy kolmannen raiteen suunnittelu kapasiteetin lisäämiseksi (Tampere-Lielahti) ja Ylöjärvi – Lakiala lisäraide on jo suunniteltu. Pirkanmaan liitto on päättänyt saada lisäraiteen toteutuksen Väyläviraston ohjelmaan vuoteen 2027 mennessä.
Traficomin selvityksessä johon uutisessa todennäköisesti viitataan, on kirjattu Ylöjärven lähijunaliikenne 2030-luvulle ratainfran valmistuttua. Seutuhallituksen kannanotto Traficomin raporttiin on, että Tampereen kaupunkiseudulla lähijunaliikenteen edistäminen on keskeistä seudun yhdyskuntarakenteen kannalta. Lisäksi YU:n uutisessa mainitaan Asemantien seisakkeen hintalapuksi 10-12 miljoonaa euroa. Ylöjärven kaupunginvaltuustolle on annettu 7.12.2023 kustannusarvioksi 4,7 miljoonaa euroa sivuraiteellisena versiona.
Uutisointi olisi tulevaisuudessa aivan eri tasoista lähijunan kannalta, mikäli virkamiehet ottaisivat samalla tarmokkuudella lähijunan asiakseen kuin Ylöjärven Perussuomalaiset ovat ottaneet.
Perussuomalaisten Ylöjärven valtuustoryhmä
Ylöjärven Perussuomalaiset ry