Brändit ja BLM – Janne Selin
Luettuani Ylöjärven Uutisista kaupunginvaltuutetun kirjoittaman kolumnin huomasin, että en voisi olla asiasta enenpää eri mieltä. Rasisminvastaisuus on hyvä ja hieno asia, mutta tapa millä sitä nyt tuodaan esille on lähinnä naurettavaa. Lähes joka brändistä voi joku pahoittaa mielensä vaatien yritystä muuttamaan nimensä. En pysty ymmärtämään miten jonkun paketin ulkoasun muuttaminen tai nimen vaihtaminen vaikuttaa ihmisten asenteisiin.
Tuotteiden, urheiluseurojen, paikkojen ja ties minkä nimiä vaihdetaan niin tiuhaan tahtiin, ettei siinä perässä pysy. Uuden brändin suunnittelun, uudet pakkaukset, kuljetuskaluston maalaukset ym kulut maksaa kuitenkin kuluttaja. Vouhotuksen välillisesti aiheuttamia kuluja ei uskalla edes ajatella. Tämä globaali rasisminvastustus painaa jopa maailman suurimmat brändit polvilleen aiheuttaen todella merkittäviä kuluttajahintoihin vaikuttavia kuluja.
Itse seuraan asiaa yritysten näkökulmasta ajatellen, että jos joutuisin muuttamaan oman yritykseni nimen niin kulut olisivat mittavat. Tunnen työ ja siviilielämän puolelta lukuisia maahanmuuttajia jotka ITSE seuraavat touhua lähinnä huvittuneena, kummastellen asioiden saamia mittasuhteita. Mikäli asia huvittaa edellä mainittuja maahanmuuttajaystäviäni, niin mistä on kyse? Siitä, että pieni määrä mustia BLM aktivisteja on saanut seurakseen maailmanlaajuisen joukon valkoisia idealisteja, jotka ovat pahoittaneet mielensä muiden puolesta. Ikävä kyllä tämä ilmiö on rantautunut jo Suomeenkin. Nyt tapetilla on myös historia, mutta se on oma juttunsa…
Rasismiin ei vaikuteta brändejä muuttaen, vaan muuttamalla ihmisten asenteita.
Janne Selin
yrittäjä, kuntavaaliehdokas
Ylöjärven Perussuomalaiset
Julkaistu Ylöjärven uutisissa 15.7.2020