Outoja vertauskuvia pakolaiskeskustelussa – Tomi Saaristo

Eurooppaan virtaa suuria määriä pakolaisia monista eri maista. Keskustelu aiheen äärellä käy kuumana somessa, julkisissa keskusteluissa sekä lehtien palstoilla. Keskustelijat leimataan ja nimetään helposti. Uskaltaudun kuitenkin koettamaan kepillä jäätä.

Edellä mainituissa keskusteluissa käytetään usein vertauskuvia, joiden avulla yritetään ”myydä” vastustusta tai hyväksyntää kyseiselle aiheelle. Yksi asia, jossa mielestäni kuitenkin mennään hyvän maun rajojen ulkopuolelle, on pakolaisten/turvapaikanhakijoiden rinnastaminen Karjalan evakoihin. Muun muassa aamulehden mielipidepalstalla sekä monessa muussa foorumissa olemme saaneet lukea kyseisiä vertauksia. Karjalan evakot olivat syntyperäisiä Suomen kansalaisia, täällä koko elämänsä asuneita ihmisiä. He puolustivat ja sotivat Suomen, oman isänmaansa puolesta: Miehet rintamalla ja naiset sekä lapset kotirintamalla eri tehtävissä. Suomi kuitenkin menetti taisteluissa omia alueitaan ja nämä miehet, naiset ja lapset joutuivat jättämään kotinsa. Ne, jotka jäivät henkiin, joutuivat muuttamaan vasten tahtoaan eri puolille Suomea, siis kotimaahansa, jossa olivat jo koko elämänsä asuneet. Näiden ihmisten vertaaminen Lähi-Idästä ja Afrikasta tuleviin pakolaisiin, koettelee mielestäni hyvän maun rajoja.

Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström sohaisi myös aihetta. Hän nosti esiin, että Suomen ei kannattaisi unohtaa pakolaiskeskustelun yhteydessä omaa historiaansa ja Ruotsiin lähetettyjä sotalapsia. Hän muistutti Suomea myös siitä, että Ruotsi otti aikanaan vastaan yli 70000 suomalaista sotalasta. Tämä vertaus ei mielestäni myöskään sovi lainkaan nykyiseen pakolaistilanteeseen. Suuri osa Suomeen saapuvista turvapaikan hakijoista on nuoria, hyväkuntoisia ja salskeita miehiä. Tarkoittaako Wallström kommentillaan, että Suomi olisi Ruotsille sellaisessa kiitollisuudenvelassa, ettemme saisi käydä pakolaiskeskustelua omalla tavallamme? Ken tietää?

Tomi Saaristo

Valtuutettu, kaupungin hallituksen jäsen